|
|
|
Intersectiile
A. Dupa modul de dirijare, acestea se impart în:
1. Intersectii nedirijate- se aplica regula prioritatii de dreapta
2. Intersectii dirijate a. prin indicatoare
- b. prin semafoare
- c. prin agent de circulatie
B. Dupa forma constructiva
1. Intersectii clasice (fara giratie)
2. Intersectii cu sens giratoriu-se aplica prioritatea de stinga-cel care este deja în intersectie are prioritate
Intersectia cu sens giratoriu se considera dirijata!
Daca intr-o intersectie sunt mai multe mijloace de semnalizare, ele se respecta în urmatoarea ordine:
a) semnalele politistului;
b) semnalele speciale de avertizare luminoasa și/sau sonora (autovehiculele cu regim special);
c) semnalizarea temporara care modifica regimul normal de desfasurare a circulatiei;
d) semnalele luminoase;
e) indicatoarele;
f) marcajele;
g) regulile de circulatie;
Semnificatia unui indicator se respecta indiferent pe care parte a drumului este plasat. Dacă se montează deasupra unei benzi, se respectă doar de cei care circulă pe banda respectivă.
Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:
2.1.1) de avertizare;
2.1.2) de reglementare, care pot fi:
a. de prioritate;
b. de interzicere sau restricție;
c. de obligare;
2.1.3) de orientare și informare, care pot fi:
a. de orientare;
b. de informare;
c. de informare turistică;
d. panouri adiționale;
e. indicatoare kilometrice și hectometrice;
2.1.4) mijloace de semnalizare a lucrărilor, care cuprind:
a. indicatoare rutiere temporare; Indicatoarele rutiere temporare corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricție sau interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleași caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea că fondul alb este înlocuit cu fondul galben.
b. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrărilor.
2.1.1. Indicatoarele de avertizare
Au forma triunghiulara, chenar rosu, fond alb, simbol de culoare neagra. Semnificația indicatorului de avertizare începe din locul unde este amplasat. În cazul indicatoarelor care avertizează sectoare periculoase, zona de acțiune a indicatoarelor este reglementată prin plăcuțe adiționale.
Indicatoarele de avertizare se instalează înaintea locului periculos, la o distanță de maximum 50 m în localități, între 100 m și 250 m în afara localităților, respectiv între 500 m și 1000 m pe autostrăzi și drumuri expres. Când condițiile din teren impun amplasarea la o distanță mai mare, sub indicator se instalează un panou adițional Distanța între indicator și începutul locului periculos.
Pe autostrăzi și drumuri expres, în toate cazurile, sub indicator este obligatoriu să se instaleze un panou adițional Distanța între indicator și începutul locului periculos. În situația când lungimea sectorului periculos depășește 1000 m, sub indicator se montează panoul adițional Lungimea sectorului periculos la care se referă indicatorul. Nu este obligatorie reducerea vitezei la fiecare indicator de avertizare, ci doar la unele. Legea prevede în general obligativitatea reducerii vitezei la 30 km/h în localități și la 50 km/h în afara acestora (30/50), dar sunt și situații în care se prvede reducerea vitezei, dar nu se precizează limita la care se reduce. Aceste cazuri le găsiți la capitolul referitor la viteză.
Impreuna cu acestea se pot folosi indicatoare aditionale, care le precizeaza, completeaza ori limiteaza semnificatia.
De exemplu:
a. Distanta de la
indicator la inceputul locului periculos b. Distanta pe care actioneaza indicatorul
Cazuri particulare
1. Presemnalizare trecere de pietoni- se monteaza atunci cind aparitia trecerii de pietoni ar putea surprinde conducatorul auto-la intilnirea acestui indicator pietonii nu au inca prioritate de trecere!
2. La intersectii
Se intersecteaza drumuri de aceeasi categorie. În
general se acorda prioritate de dreapta.
Se intersecteaza
drumuri de diferite categorii. Are prioritate cel întâlnește indicatorul. Sens giratoriu. Are prioritate
cel care circulă în intersectie! (prioritate de stinga).
3. La treceri la nivel cu calea ferata, care poate fi de două feluri: curentă (cu sau fără bariere, indicatoarele 1 și 2) sau industrială (3).
1. Trecere la nivel cu bariere (semibariere, semnal
luminos). Se reduce viteza, fără a se preciza limita!
3. Cale ferata industriala. Se opreste vehiculul la
semnalul agentului de cale ferata! 2. Trecere la nivel fara bariere. Se opreste vehiculul
în dreptul Crucii Sf. Andrei!
4. Alte indicatoare de avertizare
Circulatie în ambele sensuri. Se instaleaza acolo unde pe
acelasi drum se termina sensul unic și circulația devine în ambele sensuri.
Nu implica alte obligatii.
|
|
||||
|
|||||
Accident. Obliga la reducerea
vitezei la 30/50 km/h! Balize directionale pentru
ocolirea obstacolelor
Crucea Sf. Andrei simpla. Se opreste vehiculul în
dreptul indicatorului! Panouri suplimentare. Fiecare dunga inseamna
50m.(150,100,50m). Între cel de 50m și calea ferata toate manevrele sunt interzise
(depasire, oprire, stationare, intoarcere)
Crucea Sf. Andrei dubla. Se opreste vehiculul în
dreptul indicatorului!
Exemplu de semnalizare a trecerilor la nivel cu calea ferata
2.1.2. Indicatoarele de reglementare, care pot fi:
a. Indicatoare de prioritate -
Nu au caracteristici comune-sunt redate mai jos
1 2 3 4 5 6
Nu vor avea prioritate cei ce întâlnesc indicatoarele 1,2,4,5. Vor avea prioritate cei ce întâlnesc indicatoarele 3 și 6.
Panou aditional
Daca drumul prioritar isi schimba directia în intersectie, se vor instala sub toate indicatoarele de prioritate aflate în intersectie panouri aditionale, ca cel de mai sus, pentru a se preciza directia drumului prioritar.
Din punct de vedere al efectului pe care il au indicatoarele de prioritate asupra drumului (în sensul ca il definesc ca prioritar sau secundar), putem spune ca :
-Cei ce întâlnesc indicatorul Drum cu prioritatesunt pe drumul prioritar și vor avea prioritate. Între drumurile prioritare se aplica regula prioritatii de dreapta!
-Cei ce întâlnesc indicatoarele Cedează trecerasau Oprire sunt pe drum secundar și nu vor avea prioritate. Între drumurile secundare se aplica regula prioritatii de dreapta! Cele două indicatoare sunt egale ca semnificatie, și anume pierderea prioritatii (ele difera doar prin procedura de respectare). Ca urmare, cei ce întâlnesc Cedeaza trecerea nu au prioritate fata de cei ce întâlnesc Oprire , decit daca vin din dreapta ! (ca în fig. 1 de mai jos)
1. Prioritate de dreapta 2.Exemplu de semnalizare completa
Unde se monteaza Cedeaza trecerea și unde Oprire?
În cazul indicatoarelor de prioritate montate la drum ingustat
1. 2.
Atentiune!
1. Daca sub indicatorul Prioritate pentru circulația din sens invers intilniti un panou aditional ca în fig. 2 de mai sus, nu sinteti obligati sa acordati prioritate vehiculului 2 decit daca conduceti un vehicul la care se refera panoul aditional (daca conduceti un autoturism , de exemplu, nu va trebui sa acordati prioritate)!
2. Semnificatia indicatoarelor Prioritate pentru circulația din sens invers, respectiv Prioritate fata de circulația din sens invers se mentine indiferent cum sunt montate!
Pe drumurile publice înguste și/sau cu declivitate, unde trecerea vehiculelor care circulă din sensuri opuse, unele pe lângă altele, este imposibilă sau periculoasă, se procedează după cum urmează:
a)la întâlnirea unui ansamblu de vehicule cu un vehicul conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele;
b)la întâlnirea unui vehicul greu cu un vehicul ușor, conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele;
c)la întâlnirea unui vehicul care efectuează transport public de persoane cu un vehicul de transport mărfuri conducătorul acestuia din urmă trebuie să manevreze cu spatele.
b. Indicatoarele de interzicere sau restrictie
Au forma rotunda, chenar rosu, fond alb, simbol negru. Semnificatia indicatoarelor de interzicere sau restrictie incepe sau este aplicabila din dreptul acestor indicatoare. În lipsa unei semnalizari care sa precizeze lungimea sectorului pe care se aplica reglementarea ori a unor indicatoare care sa anunte sfarsitul interdictiei sau al restrictiei, semnificatia acestor indicatoare inceteaza în intersectia cea mai apropiata. Cand indicatoarele de interzicere sau restrictie sunt instalate impreuna cu indicatorul ce anunta intrarea intr-o localitate, semnificatia lor este valabila pe drumul respectiv, cu exceptia locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.
Cazuri particulare
1.Circulatie interzisa în ambele sensuri. (Au acces doar pietonii. Nici un vehicul nu are acces, cu exceptia riveranilor, adica a celor ce locuiesc în zona)
2. Accesul interzis. Se plaseaza la capatul interzis al străzilor cu sens unic.
3. Accesul interzis autovehiculelor (cu exceptia motocicletelor fara atas). În zona pot patrunde pietoni, carute, biciclete, ciclomotoare, carucioare, motociclete fara atas.
4. Limitare de viteza. Reprezinta viteza maxima cu care putem circula.
5. Depasirea autovehiculelor (cu exceptia motocicletelor fara atas), interzisa. Se pot depasi carute, biciclete, ciclomotoare, carucioare, motociclete fara atas.
6. Depasirea interzisa autovehiculelor destinate transportului de marfa. Indicatorul se refera la aceste vehicule, ca urmare, ceilalți participanți la trafic pot depăși. Conducatorii acestor vehicule pot depasi carute, biciclete, ciclomotoare, carucioare, dar nu pot depăși motociclete fara atas! Atentiune! În raza de actiune a ambelor indicatoare de interzicere a depasirii (5,6) este interzisa oprirea!
7. Oprirea interzisa
8. Stationarea interzisa. Avem voie sa oprim, dar nu mai mult de 5 minute.
9. Zona de stationare cu durata limitata. Indicatorul va fi insotit de un panou aditional, care va preciza intervalul orar în care stationarea este interzisa. În intervalul respectiv nu avem voie sa stationam, dar avem voie sa oprim, nu mai mult de 5 minute.
10.Stationare alternanta. Nu avem voie sa stationam în zilele impare, respectiv pare. Avem voie sa oprim, dar nu mai mult de 5 minute.
11. Sfirsitul tuturor restrictiilor. Numele nu trebuie sa ne induca în eroare. Acest indicator ridica doar urmatoarele 3 (trei) categorii de restrictii , în situatia cind actioneaza simultan cel putin 2 (două) dintre ele :
Cele de interzicere a depasirii Cele de limitare de viteza Claxonatul interzis
Indicatorul nu ridica interdictia de a opri sau stationa!
Daca actioneaza doar una dintre ele, are indicator de ridicare specific
Raza de actiune
Daca indicatorul apartine uneia din cele trei
categorii de restrictii ridicate de indicatorul Sfirsitul tuturor
restrictiilor sau de indicatorul specific de ridicare a restrictiei Raza de actiune a indicatorului Zona de stationare
cu durat limitata Daca nu exista alte reglementari, orice indicator de
restrictie actioneaza pina la prima intersectie
Indicatoarele de limitare de gabarit sau greutate actioneaza
doar în zona locului la care se refera. Indicatoarele de interzicere a opririi, stationarii
și parcarii daca sunt insotite de indicatoare aditionale ca în figura, actioneaza
între cel de inceput și cel de sfirsit de zona
Nota: Nu prezentam toate indicatoarele de interzicere, cele de limitare de gabarit sau masa nu necesita comentarii.
c. Indicatoarele de obligare
Au forma rotunda, fond albastru, simbol alb și obliga, în general, la respectarea unei anumite directii, dar pot impune si alte obligatii
Indicatorul InainteNu permite
virajul la stinga sau dreapta și implicit nu permite intoarcerea, care este
interzisa în intersectiile în care este interzis virajul la stinga.
Atentie! A nu se confunda cu indicatorul Sens Unic, care permite virajul
la stânga sau la dreapta, dar nu permite întoarcerea!
Cazuri specifice
Inainte Sens unic
Reprezinta viteza minima
pe care trebuie sa o respectam pe sectorul de drum respectiv. În
general se plaseaza pe indicatoarele de informare, pe drumuri cu mai multe
benzi, pe banda destinata vehiculelor mai rapide
|
2.1.3. Indicatoarele de orientare și informare
a)Indicatoarele de informare dau informatii generale asupra locului în care ne aflam:
etc.
Unele dintre ele creeaza obligatii sau restrictii pentru conducatorul auto:
Statie de tramvai. Oprire în
spatele tramvaiului daca statia e fara refugiu! Intezisa oprirea și
intoarcerea(25m)! Statie autobuz(troleibuz).
Intezisa oprirea și intoarcerea(25m)! Sens unic. Interzisa
intoarcerea! Trecere pietoni. Reducerea
vitezei! Interzicerea tuturor manevrelor pe trecere!
b)Indicatoarele de orientare ne dau în general informatii privind directia și distantele de parcurs pina la anumite locatii.
etc.
c) de informare turistica
etc.
d) panouri aditionale
Indicatoarele pot fi insotite de panouri cu semne aditionale (indicatoare aditionale) care le precizeaza, completeaza ori limiteaza semnificatia.
etc.
Semnul aditional reprezinta categoria de autovehicule care trebuie sa respecte indicatorul sub care acesta este instalat.
e) indicatoare kilometrice și hectometrice
2.1.4 mijloace de semnalizare a lucrărilor, care cuprind:
a)Indicatoarele temporare-au aceeasi semnificatie ca cele permanente și se respecta ca atare, ele folosindu-se doar pe perioada de executare a unor lucrari, fondul fiind de culoare galbenă.
etc.
b. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrărilor.
etc.
2.2. Marcajele
Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
a) longitudinale, care pot fi:
1. de separare a sensurilor de circulație;
2. de separare a benzilor pe același sens;
b) de delimitare a părții carosabile;
c) transversale, care pot fi:
1. de oprire;
2. de cedare a trecerii;
3. de traversare pentru pietoni;
4. de traversare pentru bicicliști;
d) diverse, care pot fi :
1. de ghidare;
2. pentru spații interzise ;
3. pentru interzicerea staționării ;
4. pentru stații de autobuze, troleibuze, taximetre;
5. pentru locuri de parcare;
6. săgeți sau inscripții;
e) laterale aplicate pe :
1. lucrări de artă (poduri, pasaje denivelate, ziduri de sprijin);
2. parapete ;
3. stâlpi și copaci situați pe platforma drumului ;
4. borduri.
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continua simpla sau dubla interzice trecerea cu vehiculul peste el.
Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinua simpla sau dubla permite trecerea peste acesta, daca manevra impune acest lucru.
Marcajul longitudinal format dintr-o linie continua și una discontinua alaturate are pentru conducatorul de vehicul semnificatia liniei celei mai apropiate în sensul de mers. Aceasta dispozitie nu-l impiedica pe cel care a efectuat o depasire sa-și reia locul pe sensul de mers.
Marcajele ce reprezinta o
suprafata hasurata cu contur deschis sau inchis desemneaza spatii interzise
circulatiei.
Pe drumurile cu circulație în ambele
sensuri prevăzute cu o singură bandă pe sens, pe distanța cuprinsă între
indicatoarele de avertizare "Copii", aferente celor două sensuri,
marcajul de separare a sensurilor se execută cu linie continuă.
Marcajul de interzicere a staționării
Marcajele de tip Oprire sau
Cedeaza trecerea sunt valabile numai daca sunt insotite de indicatoarele
respective!
Marcajul continuu , discontinuu
și mixt cu benzi și sageti directionale
Marcaj în zona de preselectie Marcaj pe lucrari de arta (pasaj)
simplu, dublu
Marcajele din parcari obliga la
respectarea lor, parcarea facindu-se doar corespunzator directiilor și
spatiior indicate de acestea. Indicatoarele de parcare vor fi respectate
intocmai, privind locul, modul și timpii de parcare!
Marcajul sub forma unei sau unor săgeți, aplicat pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obligă la urmarea direcției sau direcțiilor astfel indicate. Săgeata de repliere care este oblică față de axul drumului, aplicată pe o bandă sau intercalată într-un marcaj longitudinal format din linii discontinue, semnalizează obligația ca vehiculul care nu se află pe banda indicată de săgeată să fie condus pe acea bandă. Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnifica interzicerea stationarii vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completata cu inscrisul BUS" sau TAXI" poate fi folosita pentru semnalizarea statiilor de autobuze și troleibuze, respectiv de taximetre.
|
2.3. Semnalele luminoase
1. Semnalul verde permite trecerea.
2. Semnalul rosu interzice trecerea. La semnalul rosu vehiculul trebuie oprit inaintea marcajului pentru oprire sau, dupa caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Daca semaforul este instalat deasupra ori de cealalta parte a intersectiei, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit inainte de marginea partii carosabile a drumului ce urmeaza a fi intersectat.
3. Atunci cand semnalul rosu functioneaza concomitent cu cel galben, acesta anunta aparitia semnalului verde.
4. Cand semnalul galben apare dupa semnalul verde, conducatorul vehiculului care se apropie de intersectie nu trebuie sa treaca de locurile prevazute la alin. (2), cu exceptia situatiei în care, la aparitia semnalului, se afla atat de aproape de acele locuri, incat nu ar mai putea opri vehiculul în conditii de siguranta.
5. Semnalul galben intermitent permite trecerea, cu viteză redusă, cu respectarea semnalizarii rutiere și a regulilor de circulatie aplicabile în acel loc.
6. Se interzice intrarea intr-o intersectie chiar daca semnalul luminos ori un indicator de prioritate permite, daca din cauza aglomerarii circulatiei conducatorul de vehicul risca sa ramana imobilizat, stanjenind sau impiedicand desfasurarea traficului.
7. Cand semaforul este insotit de una sau mai multe lampi care emit lumina intermitenta de culoare verde sub forma uneia sau unor sageti pe fond negru catre dreapta, acestea permit trecerea numai în directia indicata, oricare ar fi în acel moment semnalul în functiune al semaforului.
8. Daca pe sau sub semafor se gasesc sageti care indica o anumita directie, semaforul respectiv se adreseaza benzii corespunzatoare.
9. Semafoarele pt. pietoni și biciclisti au doar două lumini și nu trebuiesc respectate decit de cei carora li se adreseaza.
2.4. Semnalele politistului
(1)Semnalele polițistului care dirijează circulația au următoarele semnificații:
a) brațul ridicat vertical semnifică atenție, oprire pentru toți participanții la trafic care se apropie, cu excepția conducătorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiții de siguranță. Dacă semnalul este dat într-o intersecție, aceasta nu impune oprirea conducătorilor de vehicule care se află deja angajați în traversare;
b) brațul sau brațele întinse orizontal semnifică oprire pentru toți participanții la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulă din direcția sau direcțiile intersectate de brațul sau brațele întinse. După ce a dat acest semnal, polițistul poate coborî brațul sau brațele, poziția sa însemnând, de asemenea, oprire pentru participanții la trafic care vin din față ori din spate;
c) balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu lumină roșie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant, semnifică oprire pentru participanții la trafic, spre care este îndreptat;
d) balansarea pe verticală a brațului, având palma orientată către sol, semnifică reducerea vitezei;
e) rotirea vioaie a brațului semnifică mărirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grăbirea traversării drumului de către pietoni.
(2) Polițistul care dirijează circulația poate efectua semnal cu brațul ca vehiculul să avanseze, să depășească, să treacă prin fața ori prin spatele său, să îl ocolească prin partea sa stângă sau dreaptă, iar pietonii să traverseze drumul ori să se oprească.
(3) La efectuarea comenzilor prevăzute la alin. (1) și (2), polițistul poate folosi și fluierul
a) b) c) d) e)
2.5. Semnalele speciale luminoase de avertizare
Acestea sunt:
a) lumina roșie, care poate fi folosita numai de catre autovehiculele apartinând politiei și pompierilor- obligă participanții la trafic să oprească în direcția de mers cât mai aproape de marginea drumului
b) lumina albastră, care poate fi folosita doar de catre autovehiculele apartinând politiei, jandarmeriei, politiei de frontiera, serviciului de ambulanta, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale și de cele destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care însotesc coloane militare, de cele ale unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informatii și ale Serviciului de Protectie și Paza, de cele ale Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, precum și de cele ale procurorilor criminalisti din Ministerul Public și ale Parchetului Național Anticoruptie, atunci când se deplaseaza în actiuni de interventie sau în misiuni care au caracter de urgenta- obligă participanții la trafic să acorde prioritate de trecere
c) lumina galbenă, care poate fi folosita de catre autovehiculele cu gabarite sau mase depasite ori care însotesc asemenea autovehicule, de cele care transporta substante periculoase, de cele destinate întretinerii, repararii sau executarii unor lucrari de drumuri, curateniei străzilor, deszapezirii sau tractarii autovehiculelor ramase în pana, precum și de tractoarele sau utilajele agricole- obligă participanții la trafic să circule cu atenție
Când două autovehicule cu regim de circulație prioritară, care se deplasează în misiune având semnalele luminoase și sonore în funcțiune, se apropie de o intersecție, venind din direcții diferite, vehiculul care circulă din partea dreaptă are prioritate
Conducatorii de autovehicule care se apropie de o coloana cu regim de circulatie prioritara pot depasi coloana daca li se semnalizeaza aceasta manevra de catre conducatorul coloanei. Se interzice altor conducatori de autovehicule sa se intercaleze sau sa se ataseze unei coloane cu regim de circulatie prioritara.
3. Reguli de circulatie
Conducatorii de vehicule semnalizeaza cu mijloacele de avertizare sonora, luminoasa sau cu bratul, ori de cate ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat.
1. Claxonul (avertizarea sonora sau acustica)
1.1. Folosirea claxonului este obligatorie ori de cate ori este necesar, pentru evitarea unui pericol imediat.
1.2. Claxonatul este interzis:
a) la o distanta mai mica 25 m fata de cei carora li se adreseaza
b)În zona de actiune a indicatorului Claxonarea interzisa (exceptie cazul de la pct. 1.1, precum și conducătorii autovehiculelor cu regim de circulație prioritară când se deplasează în acțiuni de intervenții sau în misiuni care au caracter de urgență;)
2. Luminile (avertizare luminoasa sau optica)
2.1 Conducătorii de autovehicule, tramvaie și mopede sunt obligați să folosească instalațiile de iluminare și/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
a)luminile de poziție sau de staționare pe timpul imobilizării vehiculului pe partea carosabilă în afara localităților, de la lăsarea serii și până în zorii zilei, ziua când plouă torențial, ninge abundent sau este ceață densă ori în alte condiții care reduc vizibilitatea pe drumul public;
b)luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localități, cât și în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public;
c)luminile de întâlnire și cele de ceață pe timp de ceață densă;
d)luminile de întâlnire ale autovehiculelor care însoțesc coloane militare sau cortegii, transportă grupuri organizate de persoane și cele care tractează alte vehicule sau care transportă mărfuri ori produse periculoase, în timpul zilei;
e)luminile de întâlnire atunci când plouă torențial, ninge abundent ori în alte condiții care reduc vizibilitatea pe drum;
f)luminile pentru mersul înapoi atunci când vehiculul este manevrat către înapoi;
g)luminile indicatoare de direcție pentru semnalizarea schimbării direcției de mers, inclusiv la punerea în mișcare a vehiculului de pe loc.
2.2 Pe timpul nopții, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligați ca de la o distanță de cel puțin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în fața sa, acesta este obligat sa folosească luminile de întâlnire de la o distanță de cel puțin 100 m.
2.3 Pe timpul nopții sau în condiții de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule și tramvaie care se apropie de o intersecție nedirijată prin semnale luminoase sau de către polițiști sunt obligați să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum dacă nu încalcă astfel prevederile alin. (2.2).
2.4 Pe timpul nopții sau în condiții de vizibilitate redusă autovehiculele sau remorcile cu defecțiuni la sistemul de iluminare și semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate fără a avea în funcțiune pe partea stângă, în față o lumină de întâlnire și în spate una de poziție.
2.5 Când circulă prin tunel conducătorul de vehicul este obligat să folosească luminile de întâlnire.
2.6 Un vehicul poate fi oprit sau staționat cu toate luminile stinse, în locurile în care aceste manevre sunt permise, atunci când se află:
a)pe un drum iluminat, astfel încât vehiculul este vizibil de la o distanță de cel puțin 50 m;
b)în afara părții carosabile, pe un acostament consolidat;
c)în localități, la marginea părții carosabile, în cazul motocicletelor cu două roți, fără ataș și a mopedelor, care nu sunt prevăzute cu sursă de energie.
2.7 Conducătorii de vehicule sunt obligați să semnalizeze schimbarea direcției de deplasare, depășirea, oprirea și punerea în mișcare.
Intenția conducătorilor de autovehicule, tramvaie sau mopede de a schimba direcția de mers, de a ieși dintr-un rând de vehicule staționate sau de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulație sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze întoarcere, depășire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcțiune a luminilor indicatoare de direcție cu cel puțin 50 m în localități și 100 m în afara localităților, înainte de începerea efectuării manevrelor. Semnalizarea schimbării direcției de mers trebuie să fie menținută pe întreaga durată a manevrei
Reducerea vitezei de deplasare sau oprirea autovehiculelor, tramvaielor sau mopedelor pe partea carosabilă se semnalizează cu lumina roșie din spate.
2.8 Conducătorii vehiculelor cu două roți, precum și ai celor cu tracțiune animală ori ai celor trase sau împinse cu mâna sunt obligați să efectueze următoarele semnale:
a)brațul stâng întins orizontal atunci când intenționează să schimbe direcția de mers spre stânga sau de a depăși;
b)brațul drept întins orizontal atunci când intenționează să schimbe direcția de mers spre dreapta;
c)brațul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intenționează să oprească.
Semnalele prevăzute la alin. (2.8) trebuie efectuate cu cel puțin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
2.9 Luminile de avarie se folosesc în următoarele situații:
a)când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b)când vehiculul se deplasează foarte lent și/sau constituie el însuși un pericol pentru ceilalți participanți la trafic;
c)când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
d)când circulația este blocata pe sensul de mers, luminile de avarie se pun în functiune în mod succesiv, în ordinea opririi
2.10. Triunghiurile reflectorizante (două bucati!!!) se instaleaza în spatele și fata vehiculului și pe aceeasi banda, la o distanta de cel putin 30 m de acesta, astfel incat sa poata fi vazut de conducatorii care se apropie. În localitati, atunci cand circulația este intensa, triunghiul de presemnalizare se poate aseza la o distanta mai mica sau chiar pe vehicul, astfel incat, și în aceasta situatie, sa poata fi observat din spate.
3.2. Folosirea partii carosabile și pozitii în timpul mersului
1. Pe drumul public cu cel mult două benzi pe sens și cu o a treia bandă pe care este amplasată linia tramvaiului lângă axul drumului, conducătorii de vehicule pot folosi aceasta bandă, cu obligația să lase liberă calea tramvaiului, la apropierea acestuia. Vehiculele care efectuează transport public de persoane se conduc pe banda rezervată acestora, dacă o astfel de bandă există și este semnalizată ca atare. Pe aceeași bandă pot circula și autovehiculele cu regim de circulație prioritară când se deplasează în acțiuni de intervenții sau în misiuni care au caracter de urgență.
2. În cazul în care drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele vor fi conduse pe banda situata langa acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stanga, daca banda de circulatie utilizata este ocupata, cu obligatia de a reveni pe banda din dreapta atunci cand acest lucru este posibil.
3. Vehiculele grele, lente sau agabaritice ori cele care se deplaseaza cu viteza redusa trebuie conduse numai pe banda de langa acostament sau bordura, daca în sensul de mers nu este amenajata o banda destinata acestora.
4. Pe un drum public prevazut cu minimum trei benzi pe sens, cand conducatorii a două autovehicule circula în aceeasi directie, dar pe banzi diferite și intentioneaza sa se inscrie pe banda libera dintre ei, cel care circula pe banda din dreapta este obligat sa permita celui care vine din stanga sa ocupe acea banda.
5. Pe drumul public cu mai multe benzi, conducatorii de autovehicule care circula pe o banda care se sfarseste, pentru a continua deplasarea pe banda din stanga trebuie sa permita trecerea vehiculelor care circula pe acea banda.
6. La intersectiile cu marcaje, conducatorii de vehicule trebuie sa se incadreze pe benzile corespunzatoare directiei de mers voite, cu cel putin 50 m inainte de intersectie și sunt obligati sa respecte semnificatia indicatoarelor și marcajelor pentru semnalizarea directiei de mers. Preselectia reprezinta ocuparea din mers a benzii (rindului) corespunzator, de la 50 m inainte de intersectie, atit în localitati, cit și în afara acestora!
7. La intersectiile fara marcaje, conducatorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel putin 50 m inainte de intersectie, urmatoarele pozitii:
a) randul din dreapta, cei care vor sa schimbe directia de mers spre dreapta;
b) randul din stanga, cei care vor sa schimbe directia de mers spre stanga;
c) oricare dintre randuri (potrivit situatiei), cei care vor sa mearga inainte.
8. În cazul în care circulam pe o strada cu sens unic, daca vrem sa viram la stinga, ne incadram linga bordura trotuarului din stinga!
9. Daca în intersectie circula și tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta și trotuar nu permite circulația pe două randuri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de deplasare, vor circula pe un singur rand, lasand liber traseul tramvaiului.
10. În cazul în care tramvaiul este oprit într-o stație fără refugiu pentru pietoni, vehiculele trebuie să oprească în ordinea sosirii, în spatele acestuia, și să își reia deplasarea numai după ce ușile tramvaiului au fost închise și s-au asigurat că nu pun în pericol siguranța pietonilor angajați în traversarea drumului public.
11. Schimbarea directiei de mers spre stanga, în cazul autovehiculelor care intra intr-o intersectie circuland pe acelasi drum în aliniament, dar din sensuri opuse, se efectueaza prin stanga centrului intersectiei, fara intersectarea traiectoriei acestora.
12. La apropierea de o statie de troleibuz sau autobuz prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul de autovehicul care circula pe banda de langa acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza și, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea în trafic.
13. Se interzice intrarea într-o intersecție chiar dacă semnalul luminos ori un indicator de prioritate permit, dacă din cauza aglomerării circulației conducătorul de vehicul riscă să rămână imobilizat, stânjenind sau împiedicând desfășurarea traficului.
3.3. Circulația pe autostrada
(1)Conducătorii de autovehicule care intră pe autostrăzi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie să cedeze trecerea autovehiculelor care circulă pe prima bandă a autostrăzilor și să nu stânjenească în niciun fel circulația acestora.
(2)Conducătorii de autovehicule care urmează să părăsească autostrada sunt obligați să semnalizeze din timp și să se angajeze pe banda de ieșire (de decelerare).
(3)Circulația autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se desfășoară pe banda din partea dreaptă a autostrăzii, cu excepția cazului în care se efectuează depășirea sau semnalizarea rutieră existentă instituie o altă reglementare de utilizare a benzilor.
(4)Se interzice circulația, oprirea sau staționarea autovehiculelor pe banda de urgență, cu excepția cazurilor justificate, precum și a autovehiculelor cu regim de circulație prioritar.
(5)Pe autostrăzi este interzisă circulația pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depășite, fără autorizație specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracțiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor și mopedelor, a tractoarelor și mașinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum și a vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h. De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învățarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de șasiuri și de autovehicule, manifestațiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele și competițiile sportive de orice fel, precum și cortegiile.
3.4. Remorcarea
(1)Remorcarea unui autovehicul se face cu respectarea următoarelor reguli:
a)conducătorii autovehiculelor trăgător și, respectiv, remorcat trebuie să posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
b)autovehiculul trăgător să nu remorcheze un autovehicul mai greu decât masa lui proprie, cu excepția cazului când remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat special depanării;
c)remorcarea trebuie să se realizeze prin intermediul unei bare metalice în lungime de cel mult 4 m. Autoturismul ale cărui mecanism de direcție și sistem de frânare nu sunt defecte poate fi remorcat cu o legătură flexibilă omologată, în lungime de 3-5 m. Bara sau legătura flexibilă trebuie fixată la elementele de remorcare cu care sunt prevăzute autovehiculele;
d)conducătorul autovehiculului remorcat este obligat să semnalizeze corespunzător semnalelor efectuate de conducătorul autovehiculului trăgător. Atunci când sistemul de iluminare și semnalizare nu funcționează, este interzisă remorcarea acestuia pe timpul nopții și în condiții de vizibilitate redusă, iar ziua poate fi remorcat dacă pe partea din spate are aplicate inscripția "Fără semnalizare", precum și indicatorul "Alte pericole".
(2)Dacă remorcarea se realizează prin suspendarea cu o macara sau sprijinirea pe o platformă de remorcare a părții din față a autovehiculului remorcat, atunci în acesta nu trebuie să se afle nicio persoană.
(3)Se interzice remorcarea unui autovehicul cu două roți, cu sau fără ataș, a autovehiculului al cărui sistem de direcție nu funcționează sau care nu este înmatriculat ori înregistrat sau când drumul este acoperit cu polei, gheață ori zăpadă. Se interzice și remorcarea a două sau mai multe autovehicule, a căruțelor, a vehiculelor care în mod normal sunt trase sau împinse cu mâna ori a utilajelor agricole.
(4)Prin excepție de la prevederile alin. (3), se permite remorcarea unui autovehicul al cărui sistem de direcție nu funcționează numai în cazul când remorcarea se realizează prin suspendarea roților directoare ale autovehiculului remorcat cu o macara sau
(5)Conducătorul poate împinge sau tracta, cu propriul autovehicul, în situații deosebite, pe distanțe scurte, un alt automobil pentru a-i pune motorul în funcțiune sau pentru a efectua scurte manevre, fără a pune în pericol siguranța deplasării celorlalți participanți la trafic. sprijinirea roților directoare ale autovehiculului remorcat pe o platformă de remorcare.
3.5. Manevre ce se executa pe drum (depasire, oprire, stationare, intoarcere)
Locuri periculoase pe drumul public
Cunoasterea acestora este importanta, deoarece majoritatea lor se regasesc în cazurile de interzicere a manevrelor, respectiv în cazurile de reducere a vitezei. Astfel, ele simplifica mult invatarea acestor cazuri.
A -Locuri unde traiectoria noastra intersecteaza alti participanti la trafic:
1. intersectia
2. trecerea la nivel cu calea ferata
3. trecerea de pietoni
B -Locuri fara vizibilitate:
4. curbele periculoase și lipsite de vizibilitate
5. virful de panta
C -Locuri situate de-a lungul traiectoriei noastre;
6. statiile mijloacelor de transport în comun
7. drumul ingustat
8. poduri, tuneluri
3.5.1.Depasirea
Definitie
Depasirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial. Nu constituie depășire situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în același sens de circulație.
Conducătorul de vehicul care efectuează depășirea este obligat:
a)să se asigure că acela care îl urmează sau îl precedă nu a semnalizat intenția începerii unei manevre similare și că poate depăși fără a pune în pericol sau fără a stânjeni circulația din sens opus;
b)să semnalizeze intenția de efectuare a depășirii;
c)să păstreze în timpul depășirii o distanță laterală suficientă față de vehiculul depășit;
d)să reintre pe banda sau în șirul de circulație inițial după ce a semnalizat și s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiții de siguranță pentru vehiculul depășit și pentru ceilalți participanți la trafic.
Conducătorul de vehicul care urmează să fie depășit este obligat:
a)să nu mărească viteza de deplasare;
b)să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a părții carosabile sau a benzii pe care se deplasează.
Depasirea se executa de regula pe partea stinga, cu exceptia cazurilor cind:
1. Cel care este urmeaza sa fie depasit s-a 2. Tramvaiele se depasesc de regula
incadrat linga axa drumului pentru a vira pe partea dreapta
la stinga, iar pe partea dreapta exista loc pentru
efectuarea manevrei
Tramvaiele se depasesc de regula pe partea dreapta, cu exceptia cazurilor cind:
1. Strada este cu sens unic 2. Între sina tramvaiului și bordura din dreapta
(se poate depasi pe ambele parti) nu exista spatiu suficient pentru depasire
Se interzice depasirea vehiculelor: (11 cazuri)(9 locuri și 2 situatii)
Locuri
1. în zona de actiune a indicatorului Depasirea interzisa";
2. în intersectii cu circulația nedirijata
3. pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la mai puțin de 50 m înainte de acestea
4. pe treceri pentru pietoni semnalizate prin indicatoare și marcaje;
5. în curbe și în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
6. în apropierea varfurilor de rampa, cand vizibilitatea este redusa sub 50 m;
7. în dreptul stației pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar stația nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
8. pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m;
9. în locul unde s-a format o coloana de vehicule în asteptare, daca prin aceasta se intra pe sensul opus de circulatie.
Situatii
10. când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spațiul de interzicere;
11. când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
Se interzice depășirea coloanei oficiale. Conducătorii de autovehicule care se apropie de o coloană oficială o pot depăși dacă li se semnalizează această manevră de către polițistul rutier. Se interzice altor participanți la trafic intercalarea sau atașarea la o astfel de coloană oficială.
Atentie! Depasirea nu este niciodata obligatorie!
3.5.2. Oprirea
De retinut:
Se considera oprire o imobilizare a vehiculului pe o perioada mai mica de 5 minute.
Se considera stationare o imobilizare a vehiculului pe o perioada mai mare de 5 minute.
Nu se consideră oprire:
a) imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, dacă prin această manevră nu a fost perturbată circulația pe drumul public respectiv;
b) imobilizarea autovehiculului având o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, atât timp cât este necesar pentru operațiunea de distribuire a mărfurilor alimentare la unitățile comerciale.
Ambele (oprirea și stationarea) au loc pe partea carosabila a drumului!
Se consideră parcare staționarea vehiculelor în spații special amenajate sau stabilite și semnalizate corespunzător. Circulația vehiculelor și a pietonilor în spațiile special amenajate sau stabilite și semnalizate corespunzător se desfășoară conform normelor rutiere, pe întreaga perioadă cât parcările sunt deschise circulației publice.
Concluzie: Diferenta între oprire și stationare e data de durata imobilizarii, iar între stationare și parcare, de locul unde se face!
Oprirea și stationarea sunt de două feluri: voluntara (cind are loc ca urmare a vointei noastre, fiind uneori interzisa) și fortuita (cind are loc ca urmare a unor conditii independente de vointa noastra, fiind mereu posibila)
(1) În localitati vehiculele oprite sau stationate voluntar pe partea carosabila trebuie asezate cat mai aproape de marginea din dreapta a sensului de mers, paralel cu trotuarul sau cu axul drumului, pe un singur rand, daca printr-un mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fara atas, ciclomotoarele și bicicletele pot fi oprite sau stationate cel mult două, una langa alta.
(2) Pe drumurile cu sens unic, oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor este permisa și pe partea stanga, daca ramane libera cel putin o banda de circulatie.
(3) În afara localitatilor oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor se face în afara partii carosabile, iar atunci cand nu este posibil, cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axul acestuia.
(4) Acolo unde se permite oprirea pe trotuar, trebuie să se asigure un spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor, pe partea opusă carosabilului.
Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor: (15 cazuri)
1)în zona de acțiune a indicatorului "Oprirea interzisă";
2)în intersecții, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 25 m de colțul intersecției;
3) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puțin de 25 m înainte și dupa acestea;
4)pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la o distanță mai mică de 50 m înainte și după acestea;
5) pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puțin de 50 m de acestea, dacă circulația vehiculelor pe șine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
6)în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
7)în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, precum și la mai puțin de 25 m înainte și după acestea;
8) pe poduri, pe și sub pasaje denivelate, precum și pe viaducte
9)în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjenește circulația a două vehicule venind din sensuri opuse, precum și în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în același sens ar fi obligați, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
10)în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
11)pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificațiile "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulația din sens invers" sau "Prioritate față de circulația din sens invers";
12)pe pistele obligatorii pentru pietoni și/sau bicicliști ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
13)pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres și a celor naționale europene (E);
14)pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor;
15)în locurile unde este interzisă depășirea.
Oprirea participanților la trafic este obligatorie la semnalul regulamentar al politistilor, precum și la semnalele date de:
a) polițiștii de frontieră;
b) îndrumătorii de circulație ai Ministerului Apărării;
c) agenții de cale ferată, la trecerile la nivel;
d) personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice;
e) membrii patrulelor școlare de circulație, la trecerile pentru pietoni din apropierea unităților de învățământ;
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceștia traversează strada.
Deasemenea, participantii la trafic sunt obligati sa opreasca atunci cind sunt implicati intr-un accident, cind întâlnesc indicatoarele Oprire, Crucea Sf. Andrei sau cind barierele sau semibarierele sunt coborite sau în curs de coborire, sau cind semnalul luminos rosu intermitent-alternativ de la trecerea la nivel cu calea ferata este în functiune.
3.5.3. Stationarea
Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor: (6 cazuri)
1. în toate cazurile în care este interzisa oprirea voluntara;
2. în zona de actiune a indicatorului cu semnificatia Stationarea interzisa" și a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;
3. în locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia Stationare alternanta", în alta zi sau perioada decat cea permisa, sau indicatorul cu semnificatia Zona de stationare cu durata limitata" peste durata stabilita.
4. pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
5. în dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;
6. în pante și în rampe;
Se interzice oprirea sau stationarea pe trotuare. Autoritatea competenta poate permite oprirea sau stationarea, partial sau total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, pentru circulația pietonilor. În cazul imobilizării involuntare a autovehiculului în pantă sau în rampă conducătorul trebuie să bracheze roțile directoare.
Nu este permisă staționarea pe partea carosabilă, în timpul nopții, a tractoarelor, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a mașinilor și utilajelor autopropulsate utilizate în lucrări de construcții, agricole sau forestiere, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna.
3.5.4. Intoarcerea și mersul inapoi
Pentru a putea intoarce vehiculul de pe un sens de mers pe celalalt prin manevra inainte și inapoi (oricite, daca latimea drumului nu permite intoarcerea dintr-o singura manevra) sau prin viraj (daca latimea drumului permite acest lucru), conducatorul acestuia este obligat sa semnalizeze și sa se asigure ca din fata, din spate sau din lateral nu circula în acel moment nici un vehicul. Atentie!!! Pentru a intoarce nu este obligatoriu sa oprim!!!
Se interzice intoarcerea vehiculului: (5 cazuri)
1)în locurile în care este instalat indicatorul "întoarcerea interzisă".
2)în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, cu excepția intersecțiilor, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 25 m de colțul intersecției
3)în intersecțiile în care este interzis virajul la stânga, precum și în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte și înapoi a vehiculului;
4)în locurile unde soliditatea drumului nu permite;
5)pe drumurile cu sens unic;
Se interzice mersul inapoi cu vehiculul: ( 3 cazuri)
1. în toate cazurile de interzicere ale intoarcerii, cu exceptia sensului unic
2. pe o distanta mai mare de 50 m;
3. la iesirea din garaje și curti ori alte spatii laterale drumului.
În cazul în care vizibilitatea în spate este impiedicata, vehiculul poate fi manevrat inapoi numai atunci cand conducatorul acestuia este dirijat de persoane aflate în afara vehiculului.
4. Viteza și distanta între vehicule
1. Limita maxima de viteza în localitati este de 50 km/h.
2. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localitatilor, administratorul drumului poate stabili pentru autoturisme și limite de viteza superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de viteza mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu acordul politiei.
3. Pe anumite sectoare de drum din interiorul municipiilor și oraselor, tinand seama de imprejurari și de intensitatea circulatiei, administratorul drumului, cu acordul politiei, poate stabili și limite de viteza inferioare, dar nu mai putin de 30 km/h.(10 km/h pentru tramvaie)
4. Limitele maxime de viteza, în afara localitatilor, sunt:
a) pe autostrăzi, 130 km/h;
b) pe drumurile expres sau pe cele nationale europene (E), 100 km/h;
c) pe celelalte categorii de drumuri, 90 km/h.
5. Vitezele maxime admise în afara localitatilor sunt:
a) 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau nationale europene (E) și 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoria A, B și BE;
b) 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau nationale europene (E) și 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoria C, CE, D, DE și D1, D1E;
c) 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau nationale europene (E) și 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din subcategoriile A1, B1, C1 și C1E;
d) 45 km/h, pentru tractoare și mopede.
6. Se interzice conducătorilor de vehicule să reducă brusc viteza ori să efectueze o oprire neașteptată, fără motiv întemeiat.
7. Viteza maximă admisă în afara localităților pentru autovehiculele care tractează remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care face parte autovehiculul trăgător.
8. Viteza maximă admisă în afara localităților pentru autovehiculele ai căror conducători au mai puțin de un an practică de conducere sau pentru persoanele care efectuează pregătirea practică în vederea obținerii permisului de conducere este cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse.
9. Conducatorul de vehicul este obligat, în functie de viteza cu care circula, sa pastreze o distanta de siguranta fata de vehiculul ce-l preceda, pentru a putea evita o coliziune în cazul cand conducatorul acestuia reduce brusc viteza sau opreste în mod neasteptat.
10. În afara localităților, înaintea stațiilor mijloacelor de transport public de persoane și/sau a trecerilor pentru pietoni, la o distanță de 100 m față de acestea, administratorul drumului este obligat să realizeze amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
11. Viteza maximă admisă pentru autovehicule cu mase și/sau gabarite depășite ori care transportă produse periculoase este de 40 km/h în localități, iar în afara localităților de 70 km/h.
11. Prin exces de viteza intelegem o viteza mai mare decit cea adaptata imprejurarilor, nu neaparat mai mare ca viteza legala!
Definirea categoriilor A și B:
a) CATEGORIA A: motocicleta cu sau fara atas;
b) CATEGORIA B:
1. autovehiculul a carui masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg și al carui numar de locuri pe scaune, în afara conducatorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul tragator din categoria B și o remorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaseste 750 kg (remorca usoara)
3. ansamblul format dintr-un autovehicul tragator din categoria B și o remorca al carui masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg, iar masa totala maxima autorizata a remorcii nu depaseste masa proprie a autovehiculului tragator;
Nota! Permisul cat.B da dreptul de a conduce tractoare pe drumul public
Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, în următoarele situații:10 cazuri)
1) la trecerea prin intersecțiile cu circulație nedirijată;
2) în curbe deosebit de periculoase semnalizate ca atare sau în care vizibilitatea este mai mică de 50 m;
3) la trecerea pe lângă grupuri organizate, coloane militare sau cortegii, indiferent dacă acestea se află în mers sau staționează pe partea carosabilă a drumurilor cu o singură bandă de circulație pe sens;
4) la trecerea pe lângă animale care sunt conduse pe partea carosabilă sau pe acostament;
5) când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;
6) pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare;
7) în zona de acțiune a indicatorului de avertizare "Copii" în intervalul orar 7,00-22,00, precum și a indicatorului "Accident";
8) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare;
9) la schimbarea direcției de mers prin viraje;
10) când vizibilitatea este sub 100 m în condiții de ceață, ploi torențiale, ninsori abundente.
În afară de aceste cazuri, se prevede obligativitatea reducerii generale a vitezei, fără a se specifica limita, în următoarele cazuri:
1. la trecerea la nivel cu calea ferată curentă (să se asigure că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar)
2. la schimbarea luminii de drum cu cea de întâlnire, concomitent cu aceasta
3. la semnalul polițistului sau ale altor persoane în drept
4. la semnalul luminii cu lumină galbenă intermitentă (să respecte semnificația semnalizării rutiere și a regulilor de circulație aplicabile în acel loc)
5.Zona rezidențială și pietonală
(1)În zona rezidențială, semnalizată ca atare, pietonii pot folosi toată lățimea părții carosabile, iar jocul copiilor este permis. Conducătorii de vehicule sunt obligați să circule cu o viteză de cel mult 20 km/h, să nu staționeze sau să parcheze vehiculul în afara spațiilor anume destinate și semnalizate ca atare, să nu stânjenească sau să împiedice circulația pietonilor chiar dacă, în acest scop, trebuie să oprească. La iesirea din aceasta zona, conducatorul de autovehicul va da prioritate tuturor vehiculelor cu care se intresecteaza!
(2)În zona pietonală, semnalizată ca atare, conducătorul de vehicul poate intra numai dacă locuiește în această zonă sau prestează servicii publice "din poartă în poartă" și nu are altă posibilitate de acces. Acesta este obligat să circule cu viteza maximă de 5 km/h, să nu stânjenească ori să împiedice circulația pietonilor și, dacă este necesar, să oprească pentru a permite circulația acestora.
6. Prioritatea
Se impune reglementarea prioritatii daca intr-un loc de pe drumul public se afla simultan cel putin două vehicule ale caror traiectorii se intersecteaza. Stabilirea prioritatii inseamna stabilirea ordinii în care vor trece prin locul respectiv veficulele.
A da prioritate inseamna , în ultima instanta, a nu deranja.
A nu deranja inseamna ca cel caruia i se acorda prioritate , sa nu fie nevoit sa incetineasca sau sa faca o manevra de evitare.
A da prioritate nu inseamna neaparat a opri! Se poate da prioritate de la caz la caz, prin oprire, incetinire sau chiar accelerare!
Prioritatea de dreapta se acorda în:
a. intersectii nedirijate
b. intersectii dirijate între drumurile de acelasi rang (între drumurile prioritare, respectiv între drumurile secundare). Astfel, se poate spune ca, de obicei, în intersectiile dirijate, circulația este reglementata atit de indicatoare, cit și de regula prioritatii de dreapta.
Ca regula generala vehiculele dotate cu semnale luminoase/sonore speciale de avertizare în functiune au prioritate în orice situatie, iar tramvaiele care nu virează la stânga au prioritate indiferent din ce parte vin în intersecțiile nedirijate.
Pătrunderea unui vehicul într-o intersecție este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecției.
În intersecțiile cu circulație nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe șine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabilește o altă regulă de circulație.
1. Tramvaiele au prioritate 2. Vehiculul 1 are prioritate
Conducătorii de vehicule sunt obligați să acorde prioritate de trecere pietonilor aflați pe partea carosabilă pentru a urca în tramvai sau după ce au coborât din acesta, dacă tramvaiul este oprit în stație fără refugiu.
La ieșirea din zonele rezidențiale sau pietonale, conducătorii de vehicule sunt obligați să acorde prioritate de trecere tuturor vehiculelor cu care se intersectează.
Pietonul care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat și semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui are prioritate, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului. În lipsa unei treceri de pietoni, se considera regulamentara traversarea carosabilul la coltul strazii, dar pietonii nu vor avea prioritate. Pietonul se considera vinovat pentru accidente care se intimpla din vina sa.
Cazuri de pierdere a prioritatii ( 10 cazuri)
Nu are prioritate de trecere:
1. vehiculul care intra pe un drum public venind de pe un drum lateral, de categorie inferioara, inclusiv în cazul intersectiilor nedirijate;
2. vehiculul care intra intr-o intersectie venind de pe un drum public pe care nu este instalat vreun indicator de prioritate, fata de vehiculele care circula dinspre dreapta;
Vehiculul
2 are prioritate
3. vehiculul care circula pe un drum public pe care este instalat unul din indicatoarele cu semnificatia Cedeaza trecerea" sau Oprire
4. vehiculul care intalneste indicatorul Prioritate pentru circulația din sens invers";
5. vehiculul care intra intr-o intersectie cu circulatie în sens giratoriu fata de cel care circula în interiorul acesteia;
6. vehiculul care circulă în pantă față de cel care urcă, dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil. în această situație manevra respectiva nu este considerată depășire
7. vehiculul care se pune în miscare sau care iese din garaj, curte, gang fata de vehiculul care circula pe drumul public, indiferent de directia de deplasare. Se excepteaza autovehiculul din serviciile de transport public de persoane care se pune în miscare din statiile prevazute cu alveole; la apropierea de o statie de troleibuz sau autobuz prevazuta cu alveola, din care conducatorul unui astfel de vehicul semnalizeaza intentia de a iesi, conducatorul de autovehicul care circula pe banda de langa acostament sau bordura este obligat sa reduca viteza și, la nevoie, sa opreasca pentru a-i permite reintrarea în trafic.
8. vehiculul care executa virajul spre stanga fata de cel care circula din sens opus, inclusiv atunci cand circulația în intersectie este dirijata prin semnale luminoase; conducătorul de vehicul care execută un viraj la stânga sau la dreapta la semnalul verde al semaforului, trebuie să acorde prioritate de trecere pietonilor angajați în traversare dacă semnalul semaforul pentru pietoni este verde
9. vehiculul care efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta și se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare.
10. în intersectii nedirijate, tramvaiul care efectueaza virajul spre stanga, raportat la vehiculul din față, daca semnalizarea rutiera din acea zona nu stabileste o alta regula;
În
cazul reprezentat în figura: -T1
are prioritate fata de vehiculul 1 -T2
trebuie sa acorde prioritate vehiculului 1
Conducătorul vehiculului al cărui mers înainte este obturat de un obstacol sau de prezența altor participanți la trafic, care impune trecerea pe sensul opus, este obligat să reducă viteza și, la nevoie, să oprească pentru a permite trecerea vehiculelor care circulă din sens opus.
Utilizarea panourilor aditionale de definire a drumului prioritar în intersectii
Primul
va trece vehiculul 4, pentru ca este pe drumul prioritar și nu trebuie sa
acorde prioritate de dreapta
1.
Al doilea va trece vehiculul 3,
pentru ca este pe drum prioritar, dar trebuie sa acorde prioritate de
dreapta vehiculului 4.
2.
Al treilea va trece vehiculul
2, pentru ca este pe drum secundar și nu da prioritate de dreapta. Acesta
acorda prioritate doar vehiculelor care circula pe drumul prioritar
3.
Ultimul va trece vehiculul 1,
pentru ca acorda prioritate atit vehiculelor de pe drumul prioritar, cit și
o prioritate de dreapta vehiculului 2. În acest caz se acorda prioritate
tuturor vehiculelor.
4.
7. Radierea din circulatie
Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor se face la autoritatea care a efectuat înmatricularea și înregistrarea, astfel:
a) proprietarul sau mandatarul acestuia dorește retragerea din circulație a vehiculului și face dovada depozitării acestuia într-un spațiu adecvat, deținut în condițiile legii;
b) proprietarul sau mandatarul acestuia face dovada dezmembrării vehiculului;
c) în cazul în care vehiculul a fost declarat ca fiind furat
d) la scoaterea definitivă din România a vehiculului respectiv.
8. Obligatiile și interzicerile conducatorului de autovehicul
Conducatorul de autovehicul sau tramvai este obligat:
1. Sa opreasca la semnalele date de:
1.1. agentii de circulatie
1.2. politistii de frontiera în zona de competenta
1.3. agentii de cale ferata, postati la trecerile la nivel;
1.4. lucratorii de drumuri, în zona lucrarilor pe partea carosabila;
1.5. conducatorii coloanelor de militari sau ai grupurilor organizate de pietoni;
1.6. membri patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea scolilor.
1.7. nevazatori, dat prin ridicarea bastonului alb, atunci cand acestia traverseaza strada.
Conducătorul vehiculului oprit la semnalul regulamentar al polițistului rutier sau, după caz, al polițistului de frontieră este obligat să rămână în vehicul, cu mâinile pe volan, iar ceilalți pasageri să nu deschidă portierele, respectând indicațiile polițistului.
2. Titularul permisului de conducere trebuie să declare pierderea, furtul sau distrugerea acestui document autorității emitente, în cel mult 48 de ore de la constatare, și să solicite eliberarea unui nou permis de conducere.
3. Participanții la trafic sunt obligați să anunțe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliție atunci când au cunoștință despre existența pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situații periculoase pentru fluența și siguranța circulației. Orice persoana care este implicata sau are cunostinta despre producerea unui accident de circulatie soldat cu moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, precum și atunci cand în eveniment este implicat un vehicul care transporta marfuri sau produse periculoase, este obligata sa anunte de indata politia apeland numarul unic pentru urgente 112 și sa transporte persoanele accidentate la cea mai apropiata unitate sanitara, numai daca prin aceasta nu se agraveaza starea de sanatate a victimelor.
4. Conducatorii și pasagerii autovehiculelor, care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri de siguranta, sunt obligati sa le poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice, atat în localitati, cat și în afara acestora. În cazul în care în autovehicul exista atat locuri dotate cu centuri de siguranta, cat și locuri fara astfel de dispozitive, se ocupa de preferinta locurile dotate cu centurii de siguranta. Copiii cu varsta sub 12 ani sau cu inaltimea sub 150 cm trebuie sa poarte centuri de siguranta adaptate greutatii și dimensiunilor lor, iar cei cu varsta sub 3 ani se transporta numai în dispozitive de retinere omologate. Se excepteaza de la obligatia de a purta centura de siguranta, în interiorul localitatilor:
a) conducătorii de autoturisme pe timpul executării manevrei de mers înapoi sau care staționează;
b) femeile în stare vizibilă de graviditate;
c) conducătorii de autoturisme care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri;
d) persoanele care au certificat medical în care să fie menționată afecțiunea care contraindică purtarea centurii de siguranță;
e) instructorii auto pe timpul pregătirii practice a persoanelor care învață să conducă un autovehicul pe drumurile publice sau examinatorul din cadrul autorității competente în timpul desfășurării probelor practice ale examenului pentru obținerea permisului de conducere;
5. Conducatorii și pasagerii motocicletelor și ciclomotoarelor sunt obligati sa poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice casti de protectie omologate.
6. Copiii în varsta de pana la 7 ani, daca sunt tinuti în brate, precum și cei de pana la 14 ani se transporta numai în atasul motocicletelor.
7. Conducatorilor de autovehicule, ciclomotoare și tramvaie le este interzisa folosirea telefoanelor mobile atunci cand acestia se afla în timpul mersului, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive de tip "maini libere".
8. Conducătorii autovehiculelor imobilizate pe drumurile publice, care se îndepărtează de acestea, sunt obligați să acționeze frâna de ajutor, să oprească funcționarea motorului și să cupleze într-o treaptă de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată.
9. Conducatorul care stationeaza cu autovehiculul în panta sau în rampa, în afara obligatiilor prevazute anterior trebuie sa bracheze rotile spre trotuar sau spre un obstacol aflat la marginea drumului.
10. Conducatorul vehiculului implicat intr-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii unei persoane sau în orice alt accident de circulatie care, prin urmari, constituie o fapta prevazuta de legea penala este obligat:
10.1. sa opreasca, sa anunte imediat politia, sa nu modifice sau sa stearga urmele accidentului și sa nu paraseasca locul faptei;
10.2. sa nu schimbe pozitia vehiculelor ori a obiectelor ramase la locul faptei și care provin din accident decat atat cat se impune pentru evitarea agravarii consecintelor accidentului;
10.3. sa transporte ranitii la cea mai apropiata unitate sanitara, în lipsa altor mijloace de transport, dupa care sa revina imediat la locul accidentului. Conducatorul care a transportat ranitii trebuie sa se legitimeze și sa comunice numarul de inmatriculare al vehiculului unitatii sanitare;
10.4. sa nu consume bauturi alcoolice, substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora, dupa producerea evenimentului, pana la testarea concentratiei alcoolului în aerul expirat și/sau recoltarea probelor biologice.
11.Conducatorii implicati în accidente în urma carora au rezultat numai pagube materiale și care nu constituie fapte prevazute de legea penala sunt obligati:
11.1. sa scoata imediat vehiculele în afara partii carosabile ori, daca nu este posibil și nici nu pot sa isi continue circulația, sa le deplaseze cat mai aproape de bordura sau acostament, semnalizandu-le prezenta;
11.2. sa anunte unitatea de politie competenta pe raza careia s-a produs evenimentul în decurs de 24 de ore, dacă nu se pot înțelege pe cale amiabilă, situație în care trebuie să se prezinte la asiguratorul celui vinovat de producerea evenimentului, sau cel implicat singur în accident nu are asigurare facultativă CASCO;
11.3. sa solicite asiguratorului (unitatii de politie competente) eliberarea autorizatiei de reparatie.
11.4. sa nu circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei.
12. Sa aiba asupra sa actul de identitate, permisul de conducere, certificatul de inmatriculare sau de inregistrare și, dupa caz, atestatul profesional, precum și celelalte documente prevazute de legislatia în vigoare.
13. Sa circule numai pe sectoarele de drum pe care ii este permis accesul și sa respecte normele referitoare la masele totale maxime autorizate admise de autoritatea competenta pentru autovehiculele conduse.
14. Sa verifice functionarea sistemului de lumini și semnalizare, a instalatiei de climatizare, sa mentina permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, precum și placutele cu numarul de inmatriculare sau inregistrare ale autovehiculului și remorcii.
15. Sa aiba în autovehicul trusa medicala de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante și stingator de incendiu omologate.
16. Sa opreasca motorul și sa semnalizeze autovehiculul imobilizat în pasaje subterane sau tuneluri.
17. Sa aplice pe parbrizul și pe luneta autovehiculului semnul distinctiv stabilit pentru conducatorii de autovehicule incepatori, daca are o vechime în conducere sub 1 an.
18.să permită controlul stării tehnice a vehiculului, precum și al bunurilor transportate, în condițiile legii;
19.să se prezinte la verificarea medicală periodică, potrivit legii;
Se interzice conducatorului de autovehicul sau tramvai:
1.să conducă un autovehicul sau tramvai cu dovada înlocuitoare a permisului de conducere eliberată fără drept de circulație sau a cărei valabilitate a expirat;
2.să transporte în autovehicul sau tramvai mai multe persoane decât numărul de locuri stabilite în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare;
3.să transporte persoane în stare de ebrietate pe motocicletă sau în cabina ori în caroseria autovehiculului destinat transportului de mărfuri;
4.să transporte persoane în caroseria autobasculantei, pe autocisternă, pe platformă, deasupra încărcăturii, pe părțile laterale ale caroseriei, sau persoane care stau în picioare în caroseria autocamionului, pe scări și în remorcă, cu excepția celei special amenajate pentru transportul persoanelor;
5.să transporte copii în vârstă de până la 12 ani pe scaunul din față al autovehiculului, chiar dacă sunt ținuți în brațe de persoane majore; Se interzice conducătorilor de autovehicule, precum și persoanelor care ocupă scaunul din față să țină în brațe animale, în timpul deplasării pe drumurile publice
6.să transporte în și pe autoturism obiecte a căror lungime sau lățime depășește, împreună cu încărcătura, dimensiunile acestuia;
7.să deschidă ușile autovehiculului sau tramvaiului în timpul mersului, să pornească de pe loc cu ușile deschise;
8.să aibă în timpul mersului preocupări de natură a-i distrage în mod periculos atenția ori să folosească instalații de sonorizare la un nivel de zgomot care ar afecta deplasarea în siguranță a lui și a celorlalți participanți la trafic;
9.să între pe drumurile modernizate cu autovehiculul care are pe roți sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanțe ori materiale ce pot pune în pericol siguranța circulației;
10.să aibă aplicate pe parbriz, lunetă sau pe geamurile laterale afișe, reclame publicitare, înscrisuri ori accesorii, care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului ori a pasagerilor, atât din interior, cât și din exterior;
11.să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe parbrize, lunetă ori pe geamurile laterale, care restrâng sau estompează vizibilitatea, atât din interior, cât și din exterior, cu excepția celor omologate și certificate, prin marcaj corespunzător, de către autoritatea competentă;
12.să aibă aplicate folii sau tratamente chimice pe dispozitivele de iluminare ori semnalizare luminoasă, care diminuează eficacitatea acestora, precum și pe plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, care împiedică citirea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
13.să lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă, să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului;
14.să folosească în mod abuziv mijloacele de avertizare sonoră;
15.să circule cu autovehiculul cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără a avea montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele și pe drumurile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului;
16.să circule având montate pe autovehicul anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori care prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita admisă;
17.să conducă un autovehicul care emană noxe peste limita legală admisă ori al cărui zgomot în mers sau staționare depășește pragul fonic prevăzut de lege ori care are montat pe sistemul de evacuare a gazelor dispozitive neomologate;
18.să circule cu autovehiculul având plăcuțele cu numerele de înmatriculare sau de înregistrare, provizorii ori pentru probe deteriorate sau neconforme cu standardul; (se retin placutele cu numerele respective!)
19.să săvârșească acte sau gesturi obscene, să profereze injurii, să adreseze expresii jignitoare ori vulgare celorlalți participanți la trafic;
20.să circule cu autovehiculul avariat mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei;
21.să arunce, pe drumurile publice, din autovehicul obiecte, materiale sau substanțe.
22.Se interzice conducătorului de autovehicul și pasagerilor ca în timpul opririi sau staționării să deschidă ori să lase deschise ușile acestuia sau să coboare fără să se asigure că nu creează un pericol pentru circulație.
Obligatiile detinatorilor de vehicule.
a)să declare autorității emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare;
b)să depună imediat la autoritatea emitentă originalul certificatului de înmatriculare, dacă, după obținerea duplicatului, a reintrat în posesia acestuia.
c) Proprietarul sau deținătorul unui vehicul este obligat să comunice poliției rutiere, la cererea acesteia și în termenul solicitat, identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice
Deținătorii de vehicule pot monta pe acestea sisteme sonore antifurt. Durata semnalului emis de sistemul prevăzut la alin. (1) nu trebuie să fie mai mare de un minut, iar intensitatea acestuia nu trebuie să depășească pragul fonic prevăzut în reglementările legale în vigoare. Se interzice montarea pe vehicule a sistemelor sonore antifurt care se declanșează la trecerea, în imediata apropiere, a altui vehicul.